روزانه چقدر کلسیم باید مصرف کنیم؟

روزانه چقدر کلسیم باید مصرف کنیم؟

  • توسط : forcenews
  • در : ۱۳۹۷-۱۰-۱۱
  • در : تغذیه سالم

هیچ ماده غذایی، نمی تواند به تنهایی جایگزین شیر شود. كلسيم موجود در منابع گیاهی و سبزيجات و مغزها مانند اسفناج، انواع كلم‌ها و بادام نمي‌تواند مانند كلسيم شير براي انسان خصوصاً كودكان و نوجوانان مفيد و جذب‌شدنی باشد.»

 

قند شیر یا لاکتوز منبع تأمین انرژی است. شیرینی لاکتوز یک‌سوم قند نیشکر است و مانند سایر قندها چاق‌کننده نیست و به‌دلیل دیر هضم شدن، برای بیماران مبتلا به دیابت نیز مفید است. هنگام تولید پنیر، بیشتر لاکتوز بدون تغییر باقی می‌ماند و وارد آب‌پنیر می‌شود. امروزه

لاکتوز آب‌پنیر جمع‌آوری می‌شود و از هیدرولیز آن گلوکز و گالاکتوز به‌دست می‌آید که به‌صورت شیرین‌کننده در قنادی‌ها استفاده می‌شود. لاکتوز در صنعت داروسازی نیز برای پوشش قرص و کپسول کاربرد دارد.»

 

علایم عدم تحمل لاکتوز

برخی افراد با نوشیدن شیر دچار عوارض گوارشی مثل نفخ، دل‌پیچه و اسهال می‌شوند. این حالت، که به آن عدم تحمل لاکتوز گفته می‌شود، به‌دلیل کاهش شدید آنزیم لاکتاز در بدن است. آنزیم هضم‌کننده‌ لاکتوز یا قند شیر به نام لاکتاز در بدن انسان و سایر پستانداران ساخته می‌شود. نوزاد به طور معمول با لاکتاز به دنیا می‌آید و فعالیت این آنزیم بعد از تولد بسیار زیاد است ولی بعد از دوران شیرخوارگی و کاهش مصرف شیر، میزان تولید آن نیز کم می‌شود.